Midsommar, hagelskurar och klimatkontroll

Glad midsommar på er! Vi har haft årets kortaste dag här nere. Har försökt förklara hur vi dansar som grodor i folkdräkt runt en fertilitetssymbol, äter potatis och spelar dragspel/fiol. Men de verkar tycka att vi är lite konstiga där hemma. Visade hur vi brukar kasta stövel också, det var däremot uppskattat! Vädret här nere på midsommarafton var nästan som hemma. Hagelskurar, 10 grader varmt och dubbla regnställ. Så hemlängtan är inte jättestor.
Hade en liten fundering på midsommarafton också. Min kropp måste ha lite fel. Red en häst och svettades, samtidigt som jag var så kall om mina fingrar och tår att jag inte kände dom. Till och med en bil kan det här med klimatkontroll. Medans kroppen inte ens är kapabel nog att hålla alla delar känselvarama när den svettas. Men bygga en helt ny människa, det kan den? Logiken där...


Kommentarer
Karin

Majstången är inte en symbol för fruktbarhet, utan en tysk tradition som spreds till Sverige under 1400-talet. Ska du lära Aussies om midsommar får du fan lära dem rätt historia. Att det är en uppochnervänd snopp är något som hittades på under 1900-talet.
Källa på det: https://hogtider.wordpress.com/2007/06/21/ar-midsommarstangen-en-uraldrig-och-hednisk-fallossymbol/

Svar: Det visste jag faktiskt inte. Men man lär sig något nytt varje dag.
Malin

2016-07-05 @ 20:13:35
marita

Hej Malin!

Härligt att läsa allt om dig! Lägg ut lite bilder när du rider monté, på utrustning mm. Kram Marita.

2016-07-21 @ 11:13:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

malinhammarskjold.blogg.se

Välkommen, om du känner för att läsa om just Mitt liv!

RSS 2.0