Galoppombyten

Är det någonting som Tequila är ganska obra på så är det galoppombyten. Jag har i omgångar gjort lite halvhjärtade försök med att befästa det på henne, men hon blir så jäkla stressad. Det fungerar liksom inte, även om man har en enorm hjälp av galopp ombyten när man hoppar bana så får jag nöja mig med korsgalopp/felgalopp så länge hon inte byter av sig själv. Hon blir nämligen så stressad att hon blir helt oridbar. 
 
När jag var ute och red i förra veckan så blev jag alltså lite paff när jag bad henne byta och hon gjorde det klockrent och utan att stressa det minsta. Några dagar senare så var jag ute och red med Anna på Calle. Då blev det en hel massa byten, (på oflit från min sida), taggad var hon, men inte på grund utav bytena. Så nu börjar jag överväga att börja försöka på nytt igen. Över bommar fungerar inte utan att hon blir stressad, i så fall måste det vara cavaletti, men då blir hon bara taggad eftersom hon hittar en bra anledning till att få hoppa lite. Över medellinjen och bara byta (galopp - galopp) går vekligen inte. Det som har fungerat bäst är att göra enkla byten på rakt spår (galopp - skritt - galopp). Men om man gör några övergångar med henne så förstår hon ganska snart vad det är jag är ute efter och så blir hon så laddad och minsta lilla antydan till att hon ska sätta igång i trav/galopp efter en avsaktning så sätter hon fart. Hon blir lite för lyhörd helt enkelt. 
 
Så frågan är om det finns något mer sätt att befästa galoppombyten på. Någon som har någon idé?
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

malinhammarskjold.blogg.se

Välkommen, om du känner för att läsa om just Mitt liv!

RSS 2.0